Ubytki w nawierzchni drogowej pojawiają się niemal z taką samą częstotliwością, jak nowi kierowcy na drodze. Nic więc dziwnego, że budowlańcy i ekipy remontowe mają non stop ręce pełne roboty. Metod naprawiania ubytków w drodze jest wiele, a najsłynniejszą i najczęściej wykorzystywaną jest kładzenie masy asfaltowej na zimno. Jednak by zrobić to odpowiednio, warto znać kilka wskazówek, dzięki którym można uniknąć najczęstszych błędów.
Popularna masa asfaltowa
Masa asfaltowa kładziona na zimno to najpopularniejszy sposób utwardzania dróg i nie tylko. Metoda ta sprawdza się zarówno na mało uczęszczanych trasach, jak i w miejscach, w których panuje bardzo duży ruch. By jednak nie popełnić podstawowego błędu, nie należy masy asfaltowej kładzionej na zimno podgrzewać. Należy poczekać, aż osiągnie ona odpowiednią temperaturę pokojową i będzie plastyczna. Tylko w ten sposób można ją kłaść na ubytek drogowy. Błąd, który polega na podgrzaniu mieszanki sprawi, że utraci ona swoje właściwości i dodatki, które są niezbędne i wpływają na jej parametry. Ponadto podgrzana substancja niszczy się i zostanie z niej jedynie sypki asfalt.
Naprawa ubytków, ale nie całej nawierzchni
Zazwyczaj mieszanki asfaltowe sprzedawane są w workach 25-kilogramowych, co wystarcza na pokrycie ubytku o wielkości około jednego metra kwadratowego i głębokiego na 1 centymetr. Kładzenie masy asfaltowej na zimno można stosować w przypadku ubytków o różnej wielkości. Niestety tego typu mieszanki nie nadają się do naprawy duży odcinków dróg, a jedynie małych dziur.
Ogromnym plusem kładzenia masy asfaltowej na zimno jest fakt, im można ją stosować w praktycznie każdych warunkach pogodowych. Podczas wykonywania prac remontowych nie trzeba stosować skomplikowanych maszyn budowlanych, a kładzenie masy asfaltowej na zimno nie wymaga ogromnej wiedzy technicznej, dlatego poradzą sobie z nią nawet mało doświadczeni pracownicy. Dodatkowo mieszanka taka jest odporna na starzenie się i jest przyczepna do podłoża. Oprócz naprawy ubytków, masę asfaltową na zimno stosuje się do profilowania dróg oraz chodników.