Budowa dróg to trudna sztuka, gdyż należy dobrać materiały budowlane tak, by podłoże było wytrzymałe, odporne na wszelkie naciski i warunki atmosferyczne. Kluczowy jest zatem skład i konsystencja. Równie istotne jest także wykorzystanie specjalistycznych urządzeń, które są niezbędne, by położyć równą nawierzchnię. Często firmy wykorzystują asfalt na zimno jako szybki i tani sposób naprawy dziur w drogach.
Skąd powstają ubytki w nawierzchni drogowej?
Nawet poprawnie zaprojektowana konstrukcja nawierzchni drogi posiada określony okres przydatności, a do tego czasu powinna zachować swoje parametry umożliwiające komfortowe i bezpieczne poruszanie się pojazdów. Na uszkodzenia powierzchni ma wpływ wiele czynników, między innymi niepoprawnie wykonane warstwy czy przymrozki. Podczas diagnostyki nawierzchni, fachowcy są w stanie oszacować, co było przyczyną danych uszkodzeń. Wówczas wdrażane są procesy naprawcze, a jednym z nich jest kładzenie asfaltu na zimno.
Naprawa masą bitumiczną na zimno
Na początku prac remontowych nawierzchni drogowej, należy odpowiednio przygotować podłoże. Musi być ono równe, a także pozbawione zanieczyszczeń. Należy także dobrać odpowiednią mieszankę, by położyć asfalt na zimno. Mieszanka mineralno-asfaltowa nie musi być podgrzewana przed użyciem, a dodatkową zaletą jest to, że nie wymaga użycia specjalistycznych narzędzi.
Skuteczność naprawy nawierzchni drogowej metodą kładzeni asfaltu na zimno, zależy przede wszystkim od właściwego przygotowywania powierzchni ubytku, którą należy bardzo dokładnie oczyścić. Następnie masę bitumiczną wystarczy wyspać, rozprowadzić i ubić. Dzięki temu naprawę dróg można przeprowadzać w każdych warunkach pogodowych.
Układanie nowej nawierzchni wymaga wprawy, gdyż czynność ta musi być wykonywana w równym tempie, a dodatkowo masa o odpowiedniej grubości powinna być na bieżącego aplikowana. Najczęściej masa naprawcza powstaje z mieszaniny kruszywa łamanego, a także lepiszcza bitumicznego. Kładzenie asfaltu na zimno to nie tylko dobra metoda remontowania nawierzchni dróg, ale także wypełniania różnego rodzaju ubytków i wybojów oraz profilowania dróg i chodników.